ro hu

Știri
 

EUROSTAT: Capitolul 4: Educatia
Tip:  EU-RO (0)
Data încărcării:  11 iulie 2012, 11:51:25
Sursa:  [eurostat.ec.europa.eu]

Introducere

Educația, formarea profesională și învățarea pe tot parcursul vieții joacă un rol esențial în strategiile economice și sociale ale Uniunii Europene.

Acest capitol examinează statisticile regionale Eurostat privind înscrierea în educație, nivelul de educație și de participare la învățarea pe tot parcursul vieții, care face posibilă măsurarea progreselor la nivel regional și identificarea regiunile care avansează și care sunt rămase în urmă.

Elevii din învățământul superior

„Învățământul superior” este nivelul de educație oferit de către universități, institute de formare a tehnologiei și a altor instituții, care atribuie grade academice sau certificate profesionale. Accesul la nivelul terțiar de educație necesită de obicei finalizarea cu succes a unui program de nivel superior, secundar și/sau post-secundar non-terțiar.

Nivelul terțiar de educație poate fi identificat în funcție de următoarele caracteristici:

  • Nivel ISCED 5A – în cea mai mare parte, are bază teoretică și este destinat să ofere calificări adecvate pentru intrarea în programele de cercetare avansată și profesii cu calificări înalte de cerințe. Exemplele tipice de această categorie sunt programele de masterat de patru-cinci ani și licențele de trei ani.
  • Nivel ISCED 5B – este mult mai practic, cu orientare tehnică și de ocuparea forței de muncă .
  • Nivel ISCED 6 – conduce la un sistem avansat de calificare de cercetare.

Elevii de 17 ani în domeniul educației

Învățământul obligatoriu și vârsta la care se termină învățământul obligatoriu variază foarte mult între statele membre UE. În majoritatea țărilor, învățământul obligatoriu se încheie la vârsta de 15 sau 16 de ani, care de obicei este la sfârșitul educației secundare inferioare. Până la vârsta de 17 de ani, este posibil să se fi terminat învățământul secundar în unele țări, în timp ce în altele elevii pot fi început doar nivelul secundar superior. La vârsta de 17 ani, cei mai mulți tineri sunt încă în domeniul educației.

La vârsta de 17 ani, tinerii se confruntă cu posibilitatea de a alege între a rămâne în domeniul educației, și între a intra în formare sau de a căuta loc de muncă. Chiar dacă învățământul obligatoriu se termină înainte de vârsta de 17 ani, în ultimul deceniu tinerii au continuat mult mai probabil educația.

Participarea în educație a copiilor cu vârsta de patru ani

Scopul educației în grădinițe este de a pregăti copiii fizic, emoțional, social și mental pentru intrarea în clasa întâi din învățământul primar, oferindu-le capacitatea și aptitudinile necesare pentru a intra în sistemul de învățământ.

La vârsta de patru ani majoritatea copiilor din Uniunea Europeană sunt în grădiniță, care în general este disponibil de la vârsta de 3-4 ani în statele membre. Înscrierea în învățământul preșcolar este deseori voluntară. Cu toate acestea, multe țări au rate de participare complete.

În tabelul de mai jos găsiți rata de participare în educație a copiilor cu vârsta de 4 ani, exprimat în procente, în regiunile NUTS2 din 2009. Media din țările EU-27 este de 90,45%, iar media din România este de 78.6%.

Regiune Valoare (%)
Nord-Vest 84.50
Centru 82.20
Nord-Est 74.60
Sud-Est 77.70
Sud-Muntenia 77.30
Bucuresti-Ilfov 68.50
Sud-Vest Oltenia 85.30
Vest 78.70

Elevii din învățământul secundar superior și postliceal

La vârsta de 16 ani, tinerii se confruntă cu posibilitatea de a alege între a rămâne în domeniul educației, de a intra în formare sau de a căuta un loc de muncă. În ultimul deceniu, tinerii continuă mult mai probabil cu educația.

Învățământul general secundar-superior oferă învățare extinsă și amplă bazată pe educația de bază primită. Obiectivul este de a dota studenții cu abilități și cunoștințe suficiente pentru continuarea studiilor. Învățământul superior secundar, , începe de obicei la sfârșitul educației full-time obligatorie; pentru admitere este nevoie de studii full-time de nouă sau mai mulți ani. Învățământul general superior secundar include programe școlare, care după finalizarea cu succes oferă acces la programe de nivel universitar. Învățământul profesional superior secundar este conceput în principal pentru a introduce elevii în lumea muncii și a le pregăti pentru programele de educație profesională sau tehnică.

În general elevii încep învățământul secundar superior la vârsta de 15-17 de ani și termină cu 2-4 ani mai târziu. Vârstele de începere/terminare și intervalul de vârstă depind de programele naționale de educație.

Învățământ superior

Profilul demografic al unei regiuni are o influență asupra nivelului de educație, întrucât generațiile mai tinere au tendința de a atinge niveluri mai ridicate decât generațiile mai în vârstă. În 2009, 58 de regiuni din UE au avut mai mult de 32% din populația cu studii superioare. În statele membre ale UE, cum ar fi Irlanda, Suedia, Finlanda, Olanda, Belgia, Germania și Estonia nivelul general de educație al populației este ridicat în întreaga țară.

Regiunile cu cele mai mici procente de persoane cu învățământ superior sunt în mare parte concentrate în mediul rural, în special în Portugalia, România, Turcia și într-o măsură mai mică în Croația, Bulgaria, Republica Cehă, Italia, Grecia, Ungaria, Polonia și Slovacia.

Cei care părăsesc timpuriu sistemele de educație și formare profesională

Indicatorul "Rata de părăsire timpurie a sistemelor de educație și formare profesională" urmărește procentul persoanelor în vârstă de 18-24 de ani cu studii secundare și care nu sunt implicate în educație și formare. În mai multe regiuni din țările UE această valoare este sub 10%, de exemplu în: Croația, Slovacia, Polonia, Slovenia, Republica Cehă, Luxemburg, Lituania, Austria și Finlanda. Procente mai mari, de peste 20% se observă în Spania, Portugalia, Malta, sudul Italiei, Turcia și Islanda.

Acest indicator nu este neapărat legat de șomaj. Peste 70% din cei care părăsesc timpuriu sistemele de educație și formare profesională sunt angajați în Malta, Portugalia și Islanda, dar mai mult de 70% sunt șomeri sau inactive în Slovacia, Ungaria și Bulgaria.

În tabelul de mai jos găsiți rata părăsirii timpurii al învățământului în regiunile NUTS1 din 2009. Media țărilor EU-27 este de 14.4%, iar media din România este de 16.37%.

Regiune Valoare (%)
Macroregiunea unu 15.5
Macroregiunea doi 18.8
Macroregiunea trei 16.3
Macroregiunea patru 14.9

Surse de date

Datele sunt prezentate la nivel NUTS 2, cu excepția Germaniei și Marea Britaniei, în cazul ei datele sunt disponibile la nivel NUTS 1.

Clasificarea Internațională Standard a Educației (ISCED) prevede baza pentru colectarea datelor referitoare la educație. Mai multe informații pont fi găsite pe acest link.

Date despre sistemele de educație din statele membre ale UE pot fi găsite aici.

Datele "UOE" includ datele furnizate de UIS-UNESCO, OCDE și Eurostat, care sunt disponibile la următorul link.

 

Grupul PONT consideră esențială cunoașterea datelor statistice publicate în Anuarul Statistic Regional 2011 (Eurostat Regional Yearbook 2011) în procesul de dezvoltare a sectoarelor de activitate și regiunilor României. De aceea echipa noastră a realizat câte un rezumat în limba română a capitolelor acestui anuar statistic. Începând din această săptămână aceste rezumate pe capitole sunt publicate pe platforma GRANTURI.RO în fiecare zi de miercuri, timp de 17 săptămâni.

Eurostat regional yearbook 2011©